Magunkról

Egy kis iskolatörténet

Iskolánk múltjáról

„Az emlékezés az egyetlen Paradicsom,
Amelyből nem lehet bennünket kiűzni.”

Jean Paul

Beremend mindig is soknemzetiségű falu volt: magyarok, németek, sokácok és szerbek lakták. A szerbek görögkeleti vallást gyakoroltak, a magyarok zömében reformátusok, a németek és a sokácok római katolikusok voltak. Mindhárom felekezetnek külön temploma és iskolája volt.

Legrégebbi a katolikus iskola volt, amelyben 1770-től folyt oktatás. Az oktatást egy tanító látta el, munkáját a kántor segítette. Az iskola épülete egy tornateremből és egy tanítói lakásból állt.

A szerb közösség is fenntartott egy két tantermes iskolát, amely még 1796-ban épült a szerb templom mellett. 1868-ban épült meg a református iskola.

1910-ben már a két tantermes katolikus iskolában 170 gyerek tanult. A törvény által engedélyezett létszám 60 fő volt tantermenként. Ezért a közigazgatási bizottság kötelezte Beremendet egy községi jellegű iskola felállítására. 1943-ban már 5 tanteremmel és 5 tanítóval működött a községi iskola.

A község református iskolája továbbra is 1 tanteremmel és 1 tanerővel dolgozott. A szerb lakosság fokozatos csökkenése miatt a görögkeleti egyház fenntartásában lévő iskola 1933-ban megszűnt.

Az 1948. évi törvény az iskolák államosításával az egész oktatási rendszert megváltoztatta. Beremenden a református és a katolikus népiskola felszámolás 1948. április 25-én fejeződött be. 1950-ben létrejött az állami általános iskola, amelyben 403 gyermek tanult és 17 oktató dolgozott. Az 1950-es évek végére kicsinek bizonyult az „új” iskola, ezért a helyi vezetés elhatározta, egy 4 tantermes iskola építését. 1960-ban kezdték a munkálatokat, s végül 8 tantermes intézmény épült fel (a mai emeletes iskola régi épületrésze), melyet 1974-ben felújítottak, és tornateremmel bővítették.

Közben az 1975/76-os tanévben megtörtént a körzetesítés. A tagiskolák tanulói és tanítói jól felszerelt, szaktantermi rendszerrel ellátott központi iskolában tanulhattak illetve dolgozhattak. A tanulók számára biztosított volt a napközis ellátás is.

A 90-es években az iskolák működése szempontjából meghatározó tényezővé a helyi önkormányzatok lettek. A beremendi önkormányzat jó gazdája lett az iskolának. Kiemelten kezelte és támogatta: a nemzetiségi nyelvoktatás ügyét, (német iskolai testvérkapcsolat) az enyhe fokban sérült gyerekek integrált képzését, a tehetséggondozás és felzárkóztatás fontosságát, az iskolai sportélet színesítését.

A színes képzési kínálat mellett pedig megteremtette a megfelelő tárgyi feltételeket is: állandóan bővülő közművelődési és iskolai könyvtár, nyelvi labor, korszerű informatikai és szemléltető eszközök.

1996 őszén iskolánkban új időszámítás vette kezdetét. A fenntartó önkormányzat támogatásával fa- és rézfúvós tanszakon 35 növendék kezdhette meg zenei tanulmányait. A következő években további tanszakok indításával bővült a zeneiskola profilja (zongora, ütő tanszak). Az Ifjúsági Fúvószenekar nemcsak az iskolai rendezvények állandó szereplője lett, hanem a községi ünnepélyek, megemlékezések színvonalát emelve szűkebb és tágabb közösségünk egyik legfontosabb kulturális csoportjává vált.

2000-ben a meglévő iskolaépület felújítása történt meg, majd az ún. kisiskola alsós osztálytermeit váltotta ki az új, tágas, modern igényeket is kiszolgáló épületszárny átadása. Ezzel egy időben megújult az iskola udvara is: sportpályákat, a kicsiknek játszóudvart létesítettek. 2008-ban – a tetőtér egy részének beépítésével – a zeneiskola is méltó helyet kapott, így az iskola széttagoltsága teljesen megszűnt.

A századfordulótól a beremendi gyermekek igényes, jól felszerelt iskolába járhatnak, ahol a pedagógusok törekednek arra, hogy a szép környezetet olyan tartalommal töltsék meg, amely minden tanuló számára jó lehetőséget biztosít a továbbtanulásra.

2012 végéig az iskola fenntartási feladatait Beremend Nagyközség Önkormányzata látta el. 2013 januárjától a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Siklósi Tankerülete vette át az intézményfenntartást. 2017-január 1-től jogutódkét a Mohácsi Tankerületi Központ az intézmény fenntartója, de a tornaterem működtetője az önkormányzat maradt.

Intézményünk jelene

 

Az iskola kisebbségi feladatokat ellátó 8 évfolyamos általános és alapfokú művészeti iskola, a település egyetlen iskolája. Beiskolázási körzete: Beremend, Kásád és Kistapolca, a szülők szabad iskolaválasztási joga alapján a fenntartó hozzájárulásával felvesszük a környező településekről érkező tanulókat is.

Az osztályok száma 8, minden évfolyamban folyik nemzetiségi nyelv oktatása, 2002-től pedig angol idegen nyelvet is tanulhatnak a diákok.

Iskolánkban a zeneoktatással lehetőséget biztosítunk a zeneileg tehetséges, érdeklődő gyerekeknek, hogy délutáni elfoglaltsággal zenei képzésben részesüljenek, kamarazenei, zenekari muzsikálásban vehessenek részt.

1997-től a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókat integráltan oktatjuk, a tanulási nehézséggel küzdő tanulókkal fejlesztőpedagógus foglalkozik.

A gyógytestnevelésre szoruló tanulók testedzését az l998/99-es tanévtől biztosítani tudjuk.

Az alsó tagozaton az 1-3. évfolyamon egésznapos tanulásszervezéssel biztosítjuk a tanított tantárgyak, önálló órák és szabad foglalkozások egész napra való egyenletes elosztását.

A kedvezőtlen társadalmi és gazdasági folyamatok hatása a körzet lakosságát sem hagyta érintetlenül. A munkanélküliség, elszegényedés, értékválság, a szociális bizonytalanság a mindennapokra erősen rányomja bélyegét. A problémákkal küzdő családok nehezebben fogadják el az iskola értékrendjét. Ez a pedagógusoktól még nagyobb odafigyelést igényel. A nehézségek ellenére elmondhatjuk, eredményeket érnek el diákjaink körzeti, megyei tanulmányi- és sport- és művészeti versenyeken. A középfokú iskolák visszajelzései bizonyítják, hogy tanulóink megállják a helyüket. Az iskolában élénk közösségi élet zajlik, melynek szervezésében a diákképviselőkből álló, pedagógus segítővel támogatott diákönkormányzat is aktívan közreműködik.

Iskolánkban a pedagógusok nevelő-oktató tevékenységükkel, a nevelést-oktatást segítő, ill. technikai alkalmazottak munkájukkal egyaránt a tanulókért tevékenykednek, és partnerként tekintenek a szülőkre. Ebben az együttes tevékenységben a következő pedagógiai alapelveket szeretnék érvényre juttatni:

  • Olyan légkört kívánunk teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat. Ezért a tanulók egyéni képességeit az oktatás során figyelembe vesszük, segítséget nyújtunk tanulmányi téren és egyéni problémáikban, személyiségüket tiszteletben tartjuk, az iskolai élet szervezésébe bevonjuk őket.
  • A tanulók teljes személyiségének fejlesztése, valamint a tanulók korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése a legfontosabb pedagógiai feladat. Ennek érdekében fejlesztjük a tanulók alapkészségeit, megalapozzuk a tanulók műveltségét, világszemléletét, világképük formálódását és segítünk eligazodni szűkebb és tágabb környezetükben, egyéni tanulási módszerekre tanítjuk őket. Szeretnénk elérni, hogy tanulóink körében a szorgalomnak, a tudásnak és a munkának becsülete legyen.
  • Törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció elfogadott normáinak és helyes formáinak kialakítására, a humánumra, az egyén és a közösségek iránti tiszteletre, alapvető emberi értékek elfogadtatására.
  • Iskolánk – elsősorban a szülőkkel ápolt kapcsolatok révén – folyamatosan részt kíván venni lakóhelyünk életében. Rendszeres kapcsolatot tartunk a tanulók szüleivel, a családokkal. Lehetőséget teremtünk arra, hogy iskolánk életéről, tevékenységéről, eredményeiről minél többet megismerhessenek a szülők. Ápoljuk eddigi kapcsolatainkat a közművelődési intézményekkel, civil szervezetekkel, továbbra is képviseltetjük magunkat a különféle települési rendezvényeken.
  • Iskolánk minden tanuló számára biztosítani kívánja az esélyegyenlőséget. Biztosítjuk a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára a felzárkóztató foglalkozásokat, differenciált tanórai munkát, illetve azt, hogy képesek legyenek megfelelni a sikeres társadalmi beilleszkedés követelményeinek.
  • A helyi tanterveket is magába foglaló pedagógiai programunk alapja egy olyan közös gondolkodást kíván az iskolafenntartó és iskolahasználó részéről, amelyben: a tanulók tudásának, képességeinek, egész személyiségének fejlődése, fejlesztése áll a középpontban, figyelembe véve, hogy az oktatás nevelés színtere nemcsak az iskola, hanem a társadalmi élet és tevékenység számos egyéb fóruma is.

Az iskola pedagógiai munkáját a települési önkormányzat mellett számos társintézmény, szervezet, személy segíti. Legfontosabb partnereink:

Beremendi Rendezvényterem Konyha és Étterem

Napsugár Óvoda

Közművelődési és Iskolai Könyvtár

Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat

Iskola és Művelődés Beremenden Közalapítvány

Iskolarendőr

Iskola-egészségügyi szakemberek